Zakaz reklamy alkoholu w Polsce: wyjątki, eventy, kary
- Michał Prószyński
- 22 minuty temu
- 3 minut(y) czytania
Można powiedzieć, że w polskim porządku prawnym, zakaz reklamy alkoholu i promocji napojów alkoholowych to elementy regulowane nad wyraz restrykcyjnie na tle innych państw. (przede wszystkim przez ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Zasada generalna brzmi: zakaz reklamy i promocji alkoholu. Ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki. Zrozumienie istniejących niuansów jest więc kluczowe dla producentów alkoholu oraz organizatorów eventów, aby uniknąć dotkliwych kar finansowych, sięgających nawet do 500.000 zł.
Zakaz reklamy alkoholu - wyjątek
W prawie polskim obowiązuje generalny zakaz reklamy alkoholu i promocji napojów alkoholowych, innych niż piwo. Wspomnianym wyjątkiem, jednakże ściśle ograniczonym, jest piwo. Formalnie to napój alkoholowy o zawartości od 0,5 % do 8% alkoholu etylowego.
Reklama i promocja piwa są dozwolone, ale tylko pod warunkiem spełnienia rygorystycznych wymogów, które kształtują się następująco:
Grupa Docelowa: Reklama nie może być kierowana do osób małoletnich, w tym nie mogą być one jej bohaterami.
Treść Reklamy: Nie można łączyć spożywania piwa ze sprawnością fizyczną, kierowaniem pojazdami, sukcesem zawodowym lub życiowym, relaksem czy atrakcyjnością. Nie można sugerować właściwości leczniczych trunku ani wskazywać, że jest sposobem na rozwiązywanie konfliktów.
Miejsca i Czas: Zakaz reklamy alkoholu obowiązuje w telewizji, radiu, kinie i teatrze w godzinach od 6:00 do 20:00. Na słupach i tablicach reklamowych minimum 20% powierzchni musi zajmować widoczny napis o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży małoletnim.
Zakaz reklamy innych napojów alkoholowych
Reklama i promocja wina, wódek i innych napojów alkoholowych (powyżej 8% alkoholu etylowego) są zasadniczo zabronione. W praktyce dopuszcza się jedynie komunikację o charakterze niepublicznym (np. B2B, a więc między przedsiębiorcami lub marketing bezpośredni skierowany do zamkniętego kręgu odbiorców, np. za zgodą subskrybentów newslettera), co nie jest uznawane za reklamę w rozumieniu ustawy.
Uwaga: Marka alkoholowa, nawet jeśli produkuje inne produkty (np. bezalkoholowe), musi nieustannie zważać na tzw. kryptoreklamę, aby przekaz nie popularyzował w sposób ukryty głównego, alkoholowego produktu.
Informacje o sponsorach
Ustawa przewiduje możliwość informowania o sponsorowaniu przez producentów lub dystrybutorów alkoholu, co jest formą pośredniej obecności marki, jednak możliwości te różnią się w zależności od mocy trunku:
Zakaz reklamy alkoholu a promocja na eventach (wydarzenia i degustacje)
Organizatorzy eventów muszą odróżniać dozwolone informowanie handlowe od zakazanej promocji publicznej. Pod uwagę należy brać następujące kwestie:
Lokalizacja: Reklama i promocja wszystkich napojów alkoholowych (w tym mocnych) są dozwolone wyłącznie w punktach sprzedaży alkoholu, np. na stoiskach w trakcie eventu;
Degustacja: Publiczna degustacja napojów alkoholowych jest traktowana jako forma promocji, a więc jest objęta generalnym zakazem, z wyjątkiem piwa, o ile spełnione są jego rygorystyczne warunki;
Legalne są działania kierowane do zamkniętego kręgu odbiorców (np. eventy B2B, szkolenia branżowe).
Konsekwencje naruszeń zakazu reklamy
Naruszenie zakazu reklamy lub promocji napojów alkoholowych zagrożone jest karą grzywny od 10.000 zł do 500.000 zł. Ponadto, w przypadku producentów i dystrybutorów, może to prowadzić do cofnięcia zezwolenia na obrót alkoholem.
Uważna analiza przekazu, grupy docelowej oraz formy promocji jest jedyną gwarancją legalności prowadzonych działań.
W razie wątpliwości warto zatem skorzystać z indywidualnej analizy prawnej planu marketingowego lub wsparcia w zakresie umów sponsoringowych, aby uniknąć niechcianych konsekwencji.























