Ile naprawdę kosztują sztuczne zasięgi? Kary dla firm za kupowanie polubień, komentarzy, opinii i obserwatorów
- Anna Lempart
- 6 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznaje działania przedsiębiorców zarówno sprzedających, jak i kupujących polubienia, komentarze, opinie i obserwatorów za czyn nieuczciwej konkurencji.
Kupowanie polubień i komentarzy jako naruszenie interesów
Opinie i komentarze (nawet te zgodne z prawdą) dodawane przez fałszywe konta bądź osoby, które nigdy nie korzystały z usług i towarów oferowanych przez danego przedsiębiorcę mogą zostać uznane za naruszenie interesów konsumentów.
Kupowanie przez przedsiębiorcę „zasięgów” w Internecie oraz wpływanie na algorytmy w sposób, który nie odpowiada rzeczywistemu zainteresowaniu tworzy w odbiorze konsumentów nieprawdziwe wyobrażenie o renomie i prestiżu przedsiębiorcy.
Tymczasem, jak pokazują wyniki przeprowadzonych przez UOKiK badań społecznych*, opinie innych konsumentów o przedsiębiorcy i oferowanych przez niego usługach bądź towarach stanowią ważny czynnik wpływający na decyzję konsumenta.
Jakie są konsekwencje popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji?
Wprowadzić w błąd konsumentów może zarówno przedsiębiorca kupujący „zasięgi” w Internecie, jak i przedsiębiorca sprzedający takie usługi.
Gdy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzyma informację, że miało miejsce kupowanie polubieni, opinii i obserwatorów może wszcząć postępowanie wyjaśniające. Postępowanie może zakończyć się wydaniem decyzji stwierdzającej dopuszczenie się czynu nieuczciwej konkurencji, zobowiązaniem do podjęcia konkretnych działań i nałożeniem kary.
W decyzji Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę:
obowiązek usunięcia skutków naruszenia, co zwykle polega na opublikowaniu na oficjalnych stronach internetowych przedsiębiorcy lub portalach społecznościowych oświadczenia o wskazanej treści,
karę pieniężną,
obciążenie kosztami prowadzonego postępowania.
Jak wysokie kary grożą za kupowanie polubień, komentarzy, opinii i obserwatorów?
Wysokość kar finansowych nakładanych przez UOKiK za przykładowe kupowanie polubień mogą okazać się bardzo dotkliwe dla przedsiębiorców. Co istotne, kara finansowa może zostać nałożona nawet w przypadku, gdy nieuczciwa praktyka przedsiębiorcy ma charakter nieumyślny.
Wysokość kary zależy przede wszystkim od dwóch czynników:
Rodzaju stwierdzonego czynu nieuczciwej konkurencji (dla różnych naruszeń przewidziane są różne stawki).
Wysokości rocznego obrotu przedsiębiorcy poprzedzającego rok nałożenia kary.
Kara finansowa za kupowanie bądź sprzedawania przez przedsiębiorcę polubień, komentarzy, opinii i obserwatorów, może zostać nałożona na przedsiębiorcę w wysokości nie większej niż 10% obrotu osiągniętego w poprzednim roku obrotowym.
*Raport „Fałszowanie opinii w Internecie” przygotowany na podstawie badania PBS sp. z o.o. na zlecenie UOKiK,s. 5-6, zródło: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17411























